ტრადიციები


ყენიაობას ამ საერო დღესასწაულს აღნიშნავდნენ ზუგდიდშიფოთშისენაკშიდიდმარხვის ორშაბათსდღესასწაული ხელს უწყობდა მტრის უძლეველობის მითის დამსხვრევასზრდიდა მოსახლეობის მხნეობას და შემართებასამ მიზნით შერჩეულ ყეინსა და დედოფალს სასაცილოდ გამოაწყობდნენამოუყენებდნენ ხმლებითა და ჯოხებით შეიარაღებული მხლებლებსხალხი ყეინს დასცინოდახოლო დედოფალს ეარშიყებოდავისაც მხლებლები დაიჭერდნენ ფულს ახდევინებდნენყეინობის ბოლოს იმართებოდა ცეკვა-თამაშიგართობა.
ბარბალობა ქართველური ტომების წარმოდგენით წელიწადის იმ დღეს გულისხმობსროცა მზის სამყაროს ამ ძირითადი მანათობელის ქმედებაში რაიმე ცვლილება იგულისხმებაეს წარმოდგენა წარმათობის გადმონაშთია და მზესაც ყოვლისშემძლეობა მიეწერება „მზეში“ კი განსახიერებულია ქართველთა წარმართული პანთეონის ქალი - ღვთაება - ბარბალეყოველი წლის დასაწყისიდან ბარბალობა სამეგრელოში პირველი დღესასწაული იყო და აღინიშნებოდა 4 დეკემბერსმისი რიტუალი მარტივი იყო - ამ დღეს მეგრელი პურმარილზე მიიწვევდა მეკვლედ სასურველ კაცს და შეძლებისდაგავარად პატივს სცემდარათა „კარგი ფეხით“ შემოსულიყო მის ოჯახშიმასვე ანდობდნენ “ჩიჩილაკისა“ და სხვაოკუჩხურისგაწყობას.მეგრელისწარმოდგენითამდროიდან -4 დეკემბრიდან იწყებოდა მზისბორბლისშეყოვნებადადღეიწყებდამატებას.  
ძველით ახალი წლის მომდევნო დღეს სამეგრელოში კუჩხა აღინიშნებაკარგი ფეხის მქონე სტუმარი - მაკუჩხური - ყველას ჰყავსეს ტრადიცია სამეგრელოში საუკუნეების წინაც სრულდებოდა და აქტუალობას არც დღეს ჰკარგავსკუჩხაფერხობაბედობამეკვლეობაკალანდის მეორე დღემაკუჩხური - მეფეხურიმფეხავიმეკვლედამბედებელი. 

ახალი წელი სამეგრელოშიახალი წლის ღამეს ყოველი ოჯახიდან რამოდენიმეჯერ გაისროდნენ თოფსგათენებისას ოჯახის უფროსი აიღებდა ხელში ჩიჩილაკს და გარეთ გავიდოდაშემდეგ მოადგებოდა კარებს და დაიძახებდაკარი გამიღეთოშინიდან ეკითხებოდნენრა მოგაქვსო,რაზეც ოჯახის უფროსი პასუხობდა წმინდა ბასილის წყალობაკაცთა სიმართლე და დღეგრძელობაოჯახის აშენებაოქროვერცხლიპირუტყვების გამრავლება“ და სხვა ამგვარსამ დალოცვას გაიმეორებდა სამჯერ და შევიდოდა სახლშიმიულოცავდა ოჯახის წევრებს ახალ წელსშემდეგ ჩიჩილაკს შემოატარებდა ბოსელშიმარანშისასიმინდეშიმერე სადილობამდე დადიოდნენ მეზობლებთან და ერთმანეთს ახალი წლის დადგომას ულოცავდნენ კანფეტებითშაქარყინულითა და სხვა ტკბილეულითმეგრულ საახალწლო სუფრაზე ტრადიციული კერძების გარდა (ღომიელარჯისაცივი და სხვააუცილებლად კეთდებოდა რაიმე უცხომეგრული სუფრისათვის ნაკლებად დამახასიათებელი საჭმელიეს სუფრას განსაკუთრებულ ლაზათს აძლევდა". სამეგრელოში ახალი წლის წინა ღამეს ჩიჩილაკი მზადდებოდამისალოციდან ყველაფერი იდებოდა გობზეტკბილეულთან ერთად ეს იყო სუროს ტოტები და თხილის ხვიხვილის თაიგულირიტუალი იწყებოდა მთვარის ამოსვლასთან ერთადრადგან ძველად დიდი ყურადღება ექცეოდა მთვარეს და მასზმკითხაობას
უძველესიქართულიტრადიცია  მეკვლეობა დასავლეთ საქართველოში ძველით ახალ წლის დილას 14 იანვარს სრულდებამეორე დღე ბედობაანუ “კუჩხა” იგივე რიტუალით იწყებაოღონდ იმ განსხვავებითრომ 15 იანვარი უფრო “მძიმე” დღედ ითვლებაამ დღეს სახლში აუცილებლად უნდა გესტუმროს ადამიანირომელსაც კარგი ფეხი აქვსეს ტრადიცია დასავლეთ საქართველოში საუკუნეების წინაც სრულდებოდამაგრამ იერსახე არ შეუცვლიასამეგრელოში ამდღესასწაულს სხვაუფრო მნიშვნელოვანი დატვირთვაც აქვსდეკემბრის მიწურულს,29 თვის სამეგრელოს სოფლებში საახალწლო მზადება იწყებოდაოჯახის უფროსიან თუნდაც ახალგაზრდა წევრიოღონდ აუცილებლად მამაკაცითხილის ან რომელიმე რბილი ხის ჯოხიდან თლიდა ჩიჩილაკსრომელსაც თავზე ხისავე ჯვარი უკეთდებოდა და თხმელისა და სუროს ტოტებით ირთვებოდახის ჯვარზე კი ხილიუმთავრესად ვაშლი და მანდარინი უკეთდებოდაბარაქიანობის ნიშნად ჩიჩილაკის ბურბუშელაში ფულსაც დებდნენჩიჩილაკს აუცილებლად ქალები რთავდნენ.
გურია სამეგრელოში ახალი წლის პირველ დღეს "კალანდა" ეწოდება და მას თოფების სროლით ეგებებიანსამეგრელოში ახალ წელს დილაადრიან ოჯახის უხუცესი მამაკაცი ხელში მორთული ჩიჩილაკით და ღომის მარცვლიანი ჯამითრომელზეც კვერცხი დევსსახლიდან გარეთ გადიოდა ახალი წლის მოსალოცადგარკვეული რიტუალის შესრულების შემდეგ სახლში შემოდიოდაჩიჩილაკს კუთხეში მიაყუდებდაჯამს იქვე მიუდგამდა და თვითონ საახალწლო ტაბლას მიუჯდებოდარომელზეც ელაგაღორის თავიბასილა თავის ხაჭაპურებითხილი და სხვასაუზმის დაწყებამდე მეკვლე ოჯახის ყველა წევრს ტკბილეულით "დააბერებდა." საუზმის შემდეგ კი იწყებოდა თუთის წკნელებით საახალწლო მილოცვებიახალ წელიწადს სამეგრელოში მამლის ყივილზე მთელი ოჯახი ფეხზე დგებოდა მამაკაცები ღორის თავსბასილასსაახალწლო გობს სანოვაგით დატვირთულს,მორთულ ჩიჩილაკს და ცარიელ ჩაფს იღებდნენ და მარნისკენ მიდიოდნენმარანში შესვლისას ოჯახის უფროსი ხმაამოუღებლად საახალწლო გობს მიწაზე დგამდაჩაფს ღვინით გაავსებდა და დაჩოქილი წმინდა ბასილას ოჯახის ბედნიერებას სთხოვდაშემდეგ მეკვლე გობიდან კაკალს იღებდა და წმ.ბასილას ეხვეწებარომ მას ამ კაკალივით აევსო მისი ოჯახი ყოველივე სიკეთითამის შემდეგ პროცესია სახლისკენ გაემართებოდა და ოჯახის წევრები ერთმანეთს ახალ წელს ულოცავდნენ.
თანაფა წარმართული დღესასწაულიაკერძოდ მთვარის ღვთაებისადმი მიძღვნილი დიდი ზეიმიმთელი ღამის გათენებაღამის თევა - თანაფაეს ხდებოდაალბათბუნებისცოცხალი არსების გამოღვიძების დროსგაზაფხულზეროცა მთვარე გაივსებოდამთვარიან ღამეშიკვირა ღამითორშაბათს - მთვარის დღეს (თუთაშხადღასხვდებოდნენ ზეიმითუქმე დღე იყო ორშაბათიაღსანიშნავიარომ სამეგრელოში დღესაც ადევს ტაბუ ორშაბათობით საქმეზე წასვლას (ვაშინერს). მაშთანაფაშესაძლოა თენება და აღვსება აღდგომის ძველისძველი ტერმინიაახალმა რელიგიამ დღესასწაულიცა და მისი სახელიც გამოიყენაქართული წარმართულ სალოცავებში შევიდა და ახალი რწმენა შეიტანამაგრამ ენამ შეინარჩუნა ძველი.
თანაფა - აღდგომათენებაღამისთევა.
თანაფა - აღდგომაგადატანით დიდი სიხარულიენა ჩქიმოთ თანაფა რე (ეს ჩემთვის სიხარულია (აღდგომაა)).
ბაიობა წარმართულ ხანაში მინდვრის ყვავილთა დედოფლის დღეობაქრისტიანულში ბზობა, იესო ქრისტეს დიდებითშესვლა იერუსალიმში ამ დღეს გოგო - ბიჭები მინდვრად ბაიასა და გვირილებს კრეფდნენგვირგვინეფს იწნავდნენჯარგვლის მიწურ იატაკზეკერისგარშემო მოფენდნენკერისპირ კვერცხებს დააწყობდნენთევზს შეწვავდნენ და გაინაწილებდნენ.
ელიაობა - აღინიშნებოდა 20 ივლისს ძვ.სტილითჭეჭეთობაჭიაკოკონობის ღამის შემდეგითვლება უწმინდური სულების მოფენის დღედამ დროს ბოროტი სულები დაძრწიან სოფელსოფელ მელიისვაცისბუს სახითმძინარეებს ართმევენ გულსფილტვსღვიძლს და მიაქვთ როკაპთანრომელიც ტაბაკონაზე ცხოვრობსამის თავიდან ასაცილებლად ხალხი ათევს ღამესუკრავენ ბუკსსაყვირსისვრიან თოფსრომ ავსულები დააფრთხონ და თავსირთობენ ცეკვა- სიმღერითამ დღეს დიასახლისები მსხვერპლს სწირავდნენ ელისსთხოვდნენდაიფაროს ოლე ღომის საშრობი აალებისაგანელიობისთვის აცხობენ შელებურს მოზრდილ ხაჭაპურსდადაებდნენ ხონჩაზერომელსაც მიაკრავდნენ ანთებულ სანთლებსდიასახლისი ხონჩას კერიის ცეცხლთან მიიტანსქვეშ სამჯერ გამოუტარებს ნამგალს და წმინდა ელის შესთხოვსამის ზემოტ ნუ მისცემ ცეცხლს ძალას და ცეცხლის მარცხისაგან დაიფარე ჩემი ფანია ოჯახითსახლეულის მამები ხისუპირატესადიელის ჯვარს დგამენ ყველაზე გამოსაჩენ ადგილას სახლის წინ და ყანებში.
ფუძის სალოცავს აფხაზეთში ეძახიან წაჩხურას“. მას ასრულებდნენ სამეგრელოს სოფელ წაჩხურიდან გადმოსახლებული მეგრელებიეს სალოცავიც ისეთნაირად ტარდებოდაროგორც „საღვთო“, მხოლოდ იმ განსახვავებითრომ „საღვთოს“ ლოცულობენ გოჭით კვირა დღესხოლო ფუძის ლოცვა ტარდება ორშაბათს მამლის დაკვლითოჯახის უფროსი (მეოხვამეთვითონ კლავს და წმენდს მამალსმას კვერებიხაჭაპურები და შემწვარი მამალი მიაქვს სალოცავ ქვევრთანთან მიჰყავს ვაჟებიაჩოქებენ მათ ქვევრის ირგვლივ და ანთებული სანთლით გარს უვლისმეოხვამე ღმერთს ევედრება მამაკაცების გამრავლებასშთამომავლობისა და საძირკვლის არ მოშლასგვარის გაგრძელებასსალოცავი ქვევრის ღვინო იმ დღეს უნდა დალეულიყოქვევრი დიდი ზომის არ იყომას ლახუტს ეძახდნენძველადროცა სახლს ყიდულობდნენულოცავდნენსაქონლის გაყიდვისას კი პატრონი თავის პირუტყვს თმას ამოგლეჯდა - ხელი არ გადაჰყვესოამიტომროცა ახალ სახლში შედიოდნენლოცავდნენ საძირკველსფუძის ანგელოზსსაძირკვლისა და საღვთო სალოცავების გაგრძელება ან გაუქმება ისეთივე წესით ტარდებოდაროგორც „სამიქაგარიო".
ჭიაკოკონობა ტრდებოდა 19 ივლისს (1 აგვისტოელიობის წინა ღამესმას ეძახდნენ მზაკვრების ღამეს (მაზაკვალებიშ სერს). იგი მიზნად ისახავდა ავი სულების განდევნასხალხის წარმოდგენით ავი სულები ცხოველების სახით დაძრწიან და ანადგურებენ ადამიანის ნაშრომსთითქოს მზაკვარი ადამიანები მხეცებზე ისხდნენ და დაჯირითობდნენამიტომ უკუღმართი და ეშმაკ კაცზე იტყოდნენ გერიშგემახვენჯი“ (მგელზე ზისო). ელიობაზე ვენახებშიყანებშიბოსტნებში ჯვარს ასობდნენბაშვშვებს თმაზე თაფლის სანთელს უწებებდნენრათა არ გაეთვალა მზაკვარსმაღლობზე ანთებდნენ დიდ კოცონსამისათვის კი წინასწარ აგროვებდნენ ფიჩხებს (კაჭაჭს). ასევე ჭიაკოკონობის ღამეს კოცონი უნდა დანთებულიყო ყველა ოჯახის კარზერადგან ხალხის წარმოდგენით მაღალ მთაზე გროვდებოდნენ ეშმაკები.  და სამურზაყანოში ჭიაკოკონობის ღამეს მთავარი იყო „გინორჩქილა“ (მოსმენა). ამისათვის სპეციალურად გამოყოფდნენ რამოდენიმე ადამიანსრომლებიც უნდა გასულ იყვნენ კოცონიდან შორს რათა მოესმინათ მძინარე ოჯახებისათვის თუ რომელიმე ოჯახიდან გაიგონებდნენ შეშის პობის ხმასთითქოს იმ წელს ოჯახში მამაკაცი მოკვდებოდათუ ღომის საცეცხველის ხმას გაიგონებდნენ - დედაკაცი მოკვდებოდასხვათა შორის მათი რწმენა ხსირად მართლდებოდაჭიაკოკონობა ახლაც ტარდება მარიამობის წინარამეს -27 აგვისტოსრომელსაც ჭეჭეთობას ეძახიანიმ საღამოს მონაწილენი იცვამდნენ ჭრელ-ჭრელ ტანისამოსსამის გამო ამ ღამეს „ჭეჭეთობა“ ეწოდებოდა. „ჭეჭეთობა“ წარმოშობილია ჭრელ-ჭრელიდან.
გუნია ლოცვა ბავშვის დაბადებისასლოცავდნენ ღვინითრძითკვერცხითთუ ვაჟი იყო ღვეზელით და მამლითთუ ქალი იყო კვერით და დედლით.
მარილიანი კვერი(წყითეკვარი) ამ ჩვეულებასთან კი მეც მქონია უშუალო შეხებამონაწილეობაც მიმიღიამარილიანი კვერი უნდა გამოცხვეს ყველურის ხუთშაბათსსამი გვარის კაცებისაგან ნათხოვნი ფქვილისა და მარილისაგანკვერი აუცილებლად ქვრივმა დედაკაცმაუნდაგააკეთოს პატარ- პატარა კვერები სამი გზის გასაყარზე უნდა გაეტეხათ ნახევარს შეჭამდნენ ნახევარს თავთან დაიდებდნენგოგოს საქმრო დაესიზმრებოდა, ბიჭს საცოლე.







2 comments:

  1. ძალიან საინტერესო ინფორმაციაა

    ReplyDelete
  2. ძალიან საინტერესოა

    ReplyDelete